Krožno gospodarstvo postaja vse bolj razširjeno, saj se vedno več podjetij zaveda, da je s tem novim, bolj trajnostnim načinom poslovanja možno ustvariti dobiček. Nekateri proizvajalci so se bali, da bodo drugi ali tretji življenjski tokovi produktov kanibalizirali njihove redne, nove linije izdelkov. Vendar pa raziskave kažejo, da temu ni tako. Ti tako lahko ponujajo blago za različne skupine kupcev. Poslovni primer krožnega modela postaja globalni. Zanimanje za krožno ekonomijo se zdaj širi po vsem svetu.
Krožno gospodarstvo je regenerativni model, v katerem proizvajalci najdejo načine, da materiale in blago uporabljajo dlje časa in ustvarijo več kot en življenjski cikel izdelka. Tovrstna inovacija je bistvo tega, kar pomeni biti človek: ustvarjanje bogastva in uspeha, vendar v kontekstu spoštovanja planeta, ki podpira njegovo preživetje za prihodnje generacije.
Kot piše Ken Webster, vodja oddelka za inovacije pri fundaciji Ellen MacArthur v svoji novi knjigi The Circular Economy: A Wealth of Flows, stari model “razbij in zgrabi” preprosto ne deluje, če presežka virov ni več. Sistemski pristop lahko pomaga, saj sta v tako negotovih časih, inovativnost in ustvarjalnost najpomembnejša.
Zato ne preseneča, da je Svetovni gospodarski forum, ki združuje vodilne svetovne mislece, znanstvenike, inovatorje, politike in poslovneže, da bi razpravljali o velikih vprašanjih, s katerimi se srečujemo, na svoj dnevni red postavil krožno gospodarstvo. Na Annual New Champions summit, septembra v Dalianu na Kitajskem, je projekt MainStream Svetovnega gospodarskega foruma še naprej razpravljal o ključnih načinih za pospeševanje krožnega gospodarstva, vključno z uporabo nove tehnologije sledenja, ki proizvajalcem omogoča spremljanje in upravljanje materialov in blaga za prihodnje življenjske cikle.
Proizvajalci so v središču revolucije in njihova prizadevanja za prehod na krožne modele, kot to nekateri začenjajo, predstavljajo enega največjih inovativnih izzivov našega časa.
Obstaja namreč več pomembnih stebrov, ki podpirajo krožno proizvodnjo, od katerih tri vključujejo model, ki temelji na storitvah; uporaba tehnologije sledenja sredstev za spremljanje sredstev; ter dobro organizirani sistemi za prevzem in obnovo. Proizvajalci, ki gredo po tej poti, že vidijo, da pristop ustvarja nove vire prihodkov. Pionirji tudi vedo, da na dolgi rok popolnoma spremeni igro z vidika ljudi, planeta in dobička.
V preteklosti so proizvajalci prodajali izdelke kupcem. Zdelo se je, da je to najbolj smiselno. Toda v svetu, kjer želite zmanjšati količino odpadkov, je veliko bolje, da proizvajalci ohranijo lastništvo in namesto tega prodajo storitev. Za stranke to ponavadi pomeni, da na splošno dobijo boljšo storitev, pri čemer sta vzdrževanje in kakovost v osrčju. Namesto aparata za magnetno resonanco na primer prejmejo storitev skeniranja. Proizvajalci lahko zagotovijo, da izdelek servisirajo in vzdržujejo v dobrem stanju pred naslednjim ciklom uporabe.
Drugi steber spremljanja uresničuje nov tehnološki val čipov in senzorjev, ki bodo spremljali stvari, podajali povratne informacije in omogočali strojem, da se med seboj pogovarjajo, poznano kot internet stvari (IoT). Nekateri napovedujejo, da bo na ta način povezanih 50 milijard naprav. Ne glede na resnično številko ta nova zmogljivost poganja revolucionarne spremembe med proizvajalci, od katerih jih mnogi že želijo uporabiti za optimizacijo proizvodnih procesov in izboljšanje storitev za stranke.
V Londonu so se pred kratkim sestali strokovnjaki za elektroniko in tekstil, ki so razpravljali o posledicah nove tehnologije za sledenje izdelkom. Udeleženci so zagovarjali uporabo RFID (radiofrekvenčne identifikacije) “kot način zajemanja in posredovanja informacij skozi celotno življenjsko dobo izdelka”, pri čemer so zajemali informacije za naslednje stopnje ponovne uporabe in recikliranja. Dejansko je pri monetizaciji odpadkov v krožnem gospodarstvu, ki ga poganja uporaba digitalnih tehnologij, veliko denarja. Izkoriščanje podatkov podjetjem omogoča, da dajo vrednost odpadkom v vseh njegovih oblikah in monetizirajo te odpadke s proizvodi in storitvami, ki navdušujejo stranke in ustvarjajo znatno novo rast prihodkov. Nekatere ocene kažejo, da bi do leta 2050, bilo mogoče pobrati kar $20 milijard.
Proizvajalci vse pogosteje izkoriščajo nove priložnosti, ki jih ponuja internet stvari, v nekaterih primerih pa se pri tem preusmerjajo na model, ki bolj temelji na storitvah. Novo poročilo Tata Consulting Services (TCS), Internet of Things, kaže, da 79% organizacij uporablja tehnologije, povezane z internetom, za sledenje svojim strankam, izdelkom, prostorom, v katerih poslujejo s strankami ali njihovimi dobavnimi verigami. Od vseh sektorjev, ki uporabljajo to novo tehnologijo, so proizvajalci uveljavili največji porast dohodka z njeno uporabo, kar je v povprečju povečalo prihodke za 28,5%.
Poročilo je tudi pokazalo, da je 15,4 odstotka podjetij, ki uporabljajo tehnologijo IoT, prešlo na model „izdelek kot storitev“, ki temelji na večjem oddajanju izdelkov v najem. Predvidevali so, da se bo do leta 2020 povzpelo na 19 odstotkov.